23 מאי 2010

טכניקות מסורתיות בבנייה מקיימת


הבנייה המודרנית היא למעשה האלטרנטיבה לשיטות הבנייה המסורתיות שהתקיימו עד המהפכה התעשייתית אך משום מה היום אנו מגדירים בנייה מסורתית כאלטרנטיבית.
בעבר, לפני המהפכה, היה תחום הבניה מיושם על ידי אנשי מקצוע מובהקים שאת הכשרתם רכשו מדורות קודמים. הניסיון המצטבר בכל תחומי הבנייה, הועבר מאב לבן. אותם מקצועות היו עסקים משפחתיים, כשאפילו שמות המשפחה היוו חותם של תחום המקצוע.
המהפכה הפכה את תחום הבניה (כמו תחומים רבים אחרים) ממפעל חיים רב ניסיון למקצוע פתוח שנרכש בזמן קצר יחסית וניתן למימוש על ידי כל אחד. אם פעם היו פונים למשפחת הטייחים הידועה באזור, היום מחפשים באינטרנט ובוחרים מתוך רשימה ארוכה.. והבחירה לרוב קשה. בימינו ניתן אפילו לעשות זאת בעצמנו – רק צריך לקנות את החומרים וליישם את הוראות ההדרכה...
למרות שהטכנולוגיות החדשות בתחום הבנייה פותרות את בעיית גידול האוכלוסייה וכל הנלווה לכך, הן יוצרות אינסוף בעיות אחרות:
* אי הכרת החומר והבנתו ובכך שימוש לא נכון בו.
* ייצור חומרים חדשים כל הזמן שהם גם מזיקים לנו ולסביבה, מתוך צורך בהתאמתם למגוון רחב של תנאים עקב מסחר גלובלי ולא מקומי. חומרים אלו (כגון בטון וגבס) אינם עמידים לאורך זמן - תוחלת חיים מוגבלת.

* פתרונות זמניים ללא מחשבה הלאה (בנייה אינטנסיבית לבעיית אכלוס מתגברת בזמן קצר – יוצר מבנים חלשים לתווך ארוך שאותם צריך לבנות מחדש או לשפץ כל הזמן).
* הוזלת סחורה לקנייה המונית – ירידה באיכות.
* ייצור תמידי של פסולת.
* בנייה לא חכמה מתוך צורך למהר פתרונות עכשוויים.
* תכנון ירוד עקב שוק פתוח של מתכננים ותחרות כלכלית/קיומית.

התקופה הנוכחית מביאה עמה מהפכה חדשה – המהפכה האלטרנטיבית.
הבנייה התעשייתית הגיעה למבוי סתום שאותו באה הבנייה האלטרנטיבית לפרוץ.



הבעיה בבנייה התעשייתית מקורה בזמן.
הצורך לבנות מהר בכדי לתת מענה לריבוי האוכלוסייה - הנו מזיק במהותו. מנקודת התכנון ועד שלב הגימור – התהליך המקוצר בכל רבדיו, מוזיל גם באיכות.
תהליך שנעשה בלחץ של זמן מועד לכישלון.
בכדי לתכנן באופן אולטימטיבי מבנה – צריך לשקול את כל הגורמים המשפיעים עליו.
בכדי לבנות בניין אולטימטיבי – צריך להכיר כל חומר ולהבין כל יתרון ומגבלה שלו.
בכדי לספק חומרים אולטימטיבים לבנייה – צריך להתמחות בהם.
וזה לוקח זמן בכדי לרכוש ידע וניסיון.
הבנייה המסורתית של פעם מתנגשת עם הצורך בפתרונות זריזים של היום. אבל היא עדיין יותר נכונה מבחינת איכות והשאלה היא איך מיישמים את סגולותיה במציאות הקיימת.



כהתחלה, צריך להכיר את המושגים: שימור, רסטורציה, שיחזור, שימוש-חוזר ושדרוג. אלו חלק מהפתרונות לבנייה מקיימת - Sustainable Construction.
דווקא פה, בישראל, יש לא מעט בתים ומבנים מאותה תקופה שלפני המהפכה. אותה בנייה שנעשתה באיכות ששכחנו על קיומה. בנייה ששרדה עשורים, מאות ואפילו אלפי שנים כי אין לה תחליף. חומרים טבעיים כגון: עץ, אבן, סיד, אדמה, חול, ברזל, צבעים וחומרי גימור אורגניים (על בסיס שמן או מים) היו חומרי הבנייה שלה. מבנים אלו עמדו במהלומות הזמן כיוון שהטכניקות המסורתיות שבהם השתמשו, היו מבוססות על זמן, ידע וניסיון. אותם אנשי מקצוע ידעו את החומר באופן מוחלט.

תחום השימור והשחזור של בתים הנו מעבר לכל – מרתק.
חברת ארכו –
Arco, היא חברה המתמחה בטכנולוגיות בנייה מסורתיות. עיקר ההתמחויות הן בסיתות אבן, טיוחיי סיד ואדמה, ונפחות. החברה מקושרת למתמחים נוספים בתחום העץ - נגרות מסורתית , וציורי קיר למיניהם.
כל מתמחה שולט בחומר ויודע אותו.


מעבר לשימור בתים ישנים ועתיקים, ארכו מיישמת את טכנולוגיות הבנייה המסורתית שלה בבנייה חדשה ומודרנית.
השילוב של אותן טכניקות מסורתיות עם בנייה מודרנית, פותחת דלת אדירה בתחום הבנייה. היכולת להחזיר איכויות שאבדו ולהתאים אותן מחדש למציאות הקיימת, רק מדגישה עד כמה הכל אפשרי עם רק רוצים.

בין כל הפרויקטים השונים שלהם, ישנו אחד שמבחינתי מייצג את המושג חדשנות בתחום העיצוב: "
חאן החמור הלבן" שבצפת. מבנה עתיק באמת עם סיפור משלו. למזלו של המבנה, בא גואל להציל אותו מהזנחה: משה-טוב קרפס. בתוך שנה, הצליחו צוות ארכו ביחד עם עוד כמה אנשי מלאכה מוכשרים, בהנחיתו של האדריכל ירון פרידלנד, להפריח חיים חדשים במקום. ישן וחדש שילבו כוחות ויצרו קסם אמתי.
החאן הוא דוגמה אחת ליכולות שלנו להביא פתרונות לא שגרתיים (אלטרנטיביים) לבעיות נפוצות.


מה שהייתה פעם מסורת מובנת מאליה, נהייתה חידוש מרענן ומקורי במציאות המנוקרת.
אחד מהיתרונות המשמעותיים בבנייה המסורתית הוא נושא המקומיות והבנייה המקיימת מתייחסת לגורם זה ברצינות גמורה. שימוש בחומרים מקומיים מאפשר התמחות, התאמה, חיסכון מכל הבחינות ואולי הכי בולט – אותנטיות. לכל אזור, סביבה חומרית ייחודית. השימוש בחומרים מקומיים לא רק נכונה מבחינה אקולוגית, אלא גם מאפיינת את זהותם הייחודית של המבנים. היום כבר אי אפשר ממש לראות הבדל בין המבנים המודרניים במקומות השונים בעולם. התעשייה יוצרת עולם ללא זהות גם בתחום זה. הבנייה האלטרנטיבית באה להחזיר את השייכות של כל מבנה לסביבתו על ידי שימוש בחומרים מקומיים.
החאן הוא דוגמה מושלמת לנושא זה – מקום עם זהות, ייחודיות ושייכות.
התאמתן של טכניקות מסורתיות לטכנולוגיות הבנייה היום, מאפשרת שדרוג מקורי וחכם לקיים. במקום קיר גבס או בטון – קיר אדמה, אבן או שילוב של טייח טבעי על עץ... אם לקשט אז למה טפטים או מדבקות עם אפשר לעשות זאת בפרסקו או אלמנטים שונים לבחירה אישית ביד של אמן... למה סתם ריהוט בלהט הרגע ולא בחירה והשקעה של משהו שבאמת אוהבים??

אדמה יכולה להשתלב נהדר בעיצוב מודרני, כיוון שטכניקות העבודה בה משתדרגות כל הזמן והיום ניתן ליצור כמעט כל דבר שרוצים בערבובים נכונים ובגימורים שונים.
היתרון הגדול של בנייה באדמה הוא היכולת שלה לספוג ולשחרר מים. לכן אין בעיה של נזק כתוצאה מהרטיבות הקטלנית שהיא האויב הגדול של כל מבנה. ישנם עוד יתרונות רבים לאדמה כחומר בנייה: אפשרויות רבות למשחק צורני, זמינות, עמידות, בידוד, דרכי השמה שונים, שילוב עם חומרים אחרים וגימורים מגוונים רבים..

סיד הוא חומר שהיווה בעבר ה"מחבר" העיקרי בבנייה באבן וסיוד מבנים. אחד היתרונות הטכניים הגדולים שלו בדומה לאדמה הוא שהוא נושם ולכן מאפשר הרחקת מים מן מבנה אשר מונע נזק עיקרי לו. היום תחום זה מפותח מאוד וניתן ליצור גימורי קיר מגוונים ועיטורים שונים כגון פנלים ותבליטים כיד הדמיון.


סיתות באבן הוא תחום עתיק יומין ואת נפלאותיו ניתן לראות בבניינים ישנים. בנייה באבן הנה חזקה במיוחד ומתאימה לאקלים החם – שומרת על הפנים צונן ונעים כל היום. גם באבן האפשרויות הדקורטיביות הן אינסופיות.


עץ הוא החומר שתמיד היה וממשיך להיות נוכח בכל מבנה כמעט. כל עץ והתכונות הייחודיות שלו ועם יודעים אותם, אפשר לעשות כמעט הכל בו. נגרות מסורתית ממשיכה להיות הנגרות האיכותית ביותר וטכניקות העבודה השונות בו רבות. כאשר לא מכירים אותו, הוא עלול לבגוד ולאכזב. אולם שימוש נכון בו יכול לנצח כל תנאי אפשרי. מגוון היכולות שלו לא נגמרות ובעיצוב הוא מצרך נחשק עד היום.

כל החומרים הללו הנם טבעיים. ובכל זאת, האפשרויות הפונקציונליות והעיצוביות בהם לא נגמרות. השילוב של טכניקות מסורתיות ביחד עם טכנולוגיות ההווה, פותח עולם חדש ומרענן. האלטרנטיבה לבנייה זמנית צריכה להיות בנייה בת-קיימא שהיא אמינה ותואמת מציאות. בנייה שהיא איכותית.

אם נוכל להתייחס אל החומר סביבנו בכבוד הראוי לו, נמצא שהוא יכול לתת כל מה שנבקש.